Varje människa är unik

Mår du ofta dåligt?
Får du kramper i magen?
Känner du dig ofta trött och utmattad?
Har du ständiga humörsvängningar som gör det jobbigt för dig och andra i din omgivning?
Har du huvudvärk?
Lider du av uppstötningar eller gaser?
Har du fått dålig hy?


Detta är inget man ska acceptera. Det finns en anledning till varför man mår som man gör, så ge inte upp.

Jag har under en lång period mått lite krassligt hela tiden och bestämmde mig för att ta tag i det. Jag mådde ofta väldigt dåligt precis efter jag ätit och gjorde därför ett allergitest på sjukhuset.
Allergitestet visade ingen allergi, och konstigt nog blev jag besviken över detta. Jag visste att jag mådde riktigt illa efter jag druckit mjölk och ätit vissa rätter, och ville bara få bekräftat vad det var.

Jag fick då höra talas om typ 3-allergi - IgG-allergi.
På sjukhusen mäter man IgE antikroppar, som visar allvarliga allergier.
I en typ 3 allergi (IgG-allergi) mäter man istället IgG antikroppar. Typ 3 allergin är en växande, fördröjd allergi, den visar de födoämnen som man är mer eller mindre överkänslig mot.

Även om du i ett vanligt allergitest inte skulle visa dig vara allergisk mot mjölk eller vete skulle det kunna vara en typ 3-allergi. Och därmed kan du reagera med mer eller mindre uppenbara symtom när du äter dessa livsmedel.

Såhär såg mina provresultat ut:







Mitt allergitest visade klart och tydligt att det är framförallt mejeriprodukter, ägg och gluten jag bör undvika.


Innan jag fick reda på mitt resultat åt jag jätte mycket ägg, yoghurt och pasta som är min favourit.
Men det finns väldigt många allternativ när det gäller allergi som jag ska skriva mer om någon annan dag. Det gäller att se möjligheter istället för hinder.

Det som är bra med en typ 3-allergi är att man kan bli fri från den. Om man undviker födoämnen man inte tål under en viss period (ung 4 månader) kan kroppen få tid att läka och börja må bra igen.

Detta är en alternativ metod och inga vetenskapliga bevis har lagts fram, men i både USA och England används detta väldigt mycket.

Jag har uteslutit mjölk, ägg och gluten helt nu i en månad och jag känner mig väldigt positiv till detta. Förstsätt att följa vår resa till fullständig välmående! :)

Mvh
/Carolina :)


Kommentarer
Postat av: Kristin

Hej Carolina!



Var gjorde du ditt IgG-allergitest och hur mycket kostade det?

Tack för ett bra inlägg!

Tacksam för svar!



/Kristin

2011-01-31 @ 18:17:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0